Vooroordelen en schaamte - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Dorothee Hafkenscheid - WaarBenJij.nu Vooroordelen en schaamte - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Dorothee Hafkenscheid - WaarBenJij.nu

Vooroordelen en schaamte

Door: Dorothee

Blijf op de hoogte en volg Dorothee

21 Maart 2013 | Nicaragua, Granada

Hoe is het in Nederland? Koud zeker? Nou, hier niet, ik ben blij dat ze hier ventilatoren hebben.

Toen ik zondag naar Nicaragua ging, wist ik absoluut niet wat ik kon verwachten. Sommige van de vooroordelen zijn zeker waar, ze spreken helemaal geen Engels (op mijn zus in het gastgezin na). Ik heb hier twee engelse zinnen gehoord: 'Granada tours 20 dollar dinner included' en 'you are beautiful'. Het is hier sowieso gewoonte om alle vrouwen uitgebreid te bekijken, na te kijken en 'tu eres guapa' (jij bent knap) naar ze te roepen.

Een ander vooroordeel dat waar is, is dat alles hier langzaam gaat. Zoals mijn nieuwe vriendin tegen me zei: I need to slow down. En niks is minder waar, ik moet langzamer lopen en eten, het is hier eerder wenselijk om 5 minuten te laat te zijn dan 5 minuten te vroeg en ik moet meer niksen en minder hard willen werken.

Naast dat ik het hier na een periode van heel erg wennen, enorm naar mijn zin heb, voel ik ook veel schaamte. Een salaris van €150 per maand is normaal, tot voor kort verschilde het hier niet erg van Cuba. En nog steeds is alleen Colgatetandpasta toegestaan en is shampoo nauwelijks te verkrijgen. Een normale fles shampoo kost zo'n €6 en dat is hier veel geld. In Nederland willen we altijd meer en nieuwer, hier zijn ze blij als er überhaupt water uit de kraan komt. Dus ja, ik schaamde me inderdaad enorm toen ik een foto van ons huis liet zien, ze dachten dat daar op z'n minst tien mensen zouden wonen en waren erg verbaasd toen ik zei dat we er met z'n drieën wonen. Schaamte voor onze rijkdom, dat is een gevoel dat hier erg overheerst.

Ik hou jullie op de hoogte!

  • 21 Maart 2013 - 23:16

    Mama Esmeralda:

    Hey liefie,
    Wat een verschillen merk je zo op hè? ik hoop dat je ook nog wel kunt genieten, ondanks de grote verschillen tussen het leven daar en hier. We hebben het idd hier allemaal erg goed! Veel liefs, Esmeralda

  • 22 Maart 2013 - 16:51

    John:

    Beste Dorothee,

    Mocht je een keer zin hebben in iets typisch Nederlands: www.galletasdoro.com Stroopwafels die in Nicarauga gemaakt worden en verkocht worden in o.a. Granada en Managua. Voor verkooppunten zie ook: www.facebook.com/galletasdoro

    Groeten,
    John

  • 25 Maart 2013 - 21:00

    Desiree:

    ha Door!,
    ik heb je gevonden en ga je volgen in Midden Amerika! Leuk om je verhalen te lezen! Het ga je goed; laat het allemaal maar lekker binnenkomen:) liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorothee

Actief sinds 25 Feb. 2013
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 10758

Voorgaande reizen:

11 April 2015 - 23 Juni 2015

Zuid-Oost Azië

17 Maart 2013 - 26 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: