Solamente unos hechos - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Dorothee Hafkenscheid - WaarBenJij.nu Solamente unos hechos - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Dorothee Hafkenscheid - WaarBenJij.nu

Solamente unos hechos

Door: Dorothee

Blijf op de hoogte en volg Dorothee

15 April 2013 | Nicaragua, Granada

Dit keer alleen een aantal feiten en observaties die er telkens bij inschieten omdat er zoveel te vertellen is.
Ten eerste: als je hier over straat loopt, moet je heel goed opletten. Er zijn namelijk enorme gaten op willekeurige plaatsen in de stoep. Deze noemen ze gringo traps. Gringo is de Nica bijnaam voor Amerikanen. Sommige van deze gringo traps zijn slechts 5cm diep, maar ik zou toch liever niet met mijn been in een één meter diepe put, die tevens als prullenbak functioneert, belanden.
Daarnaast zijn elektriciteit en water hier niet van Nederlandse kwaliteit. Het kan op elk moment van de dag uitvallen en 2 seconden later weer aanspringen. Het is echter een mogelijkheid dat je een hele dag zonder water moet doorbrengen.
Boodschappen doen is ook een heel avontuur. In de supermarkt is kaas zo goed als onvindbaar. Net als de chocola (die heb ik nog helemaal niet gevonden), pindakaas (een pot voor zo'n €12) en bruinbrood. Heineken en Grolsch daarentegen kan je zowat in elk café bestellen.
Het is echter beter om Flor de Caña te drinken, de plaatselijke rum. Na een goed aantal drankjes en een nacht van drie uur, zit je toch de volgende dag om 8 uur gegarandeerd fris, fruitig en katerloos in de schoolbanken. Lang leve Nicaragua!
Wat me dan weer minder goed bevalt is dat ik niks begrijp van de nonverbale communicatie hier. Zelfs de Spaanse taal is logischer voor me. Als ze bijvoorbeeld 'half' willen uitbeelden, wrijven ze met hun ene wijsvinger over de andere. Voor het woord 'sterk' slaan ze heel hard op hun eigen pols. Voor 'kom hier' gebruiken ze het Nederlandse 'ga weg' gebaar en andersom.
Bovendien is het lichaam van de mensen hier heel anders dan in Europa. De paspoppen hebben een kont en een paar borsten waar je u tegen zegt, geheel naar de maatstaven van hier.
Over die maatstaven gesproken, ze vinden me hier ontzettend lang. Mijn voeten raken de muur achter mijn bed, ik moet bukken en de douche, stoot regelmatig mijn hoofd en ik heb geen hulp nodig om een product van de bovenste plank in de supermarkt te pakken. Toch ook wel eens bijzonder om niet de kleinste te zijn.
Ik hoop dat ik jullie weer een beetje meer over het leven hier heb kunnen vertellen en dat het vermakelijk was om te lezen!

  • 17 April 2013 - 19:30

    Esmeralda:

    Hey, wat een bijzondere toestanden daar, zeg!
    Maar eehm, wat betekent de titel eigenlijk?
    Groetjes, Esmeralda

  • 17 April 2013 - 20:17

    Meeke Rietberg:

    lieve dorothee, wat interessant en leuk om al je verslagen te lezen. ik wens je het allerbeste toe en bovenal heel veel geluk en plezier. ik hoop dat je ongelooflijk goede ervaringen mag opdoen die blijvend blijven in je leven. geniet van al het non-verbale en doe er je voordeel mee. lieve groet van meeke

  • 11 Mei 2013 - 11:33

    Jolanda:

    Lieve Dorothee, wat gaat de tijd toch snel. Het arbeidzame leven zit er (bijna) op. Ik wilde schrijven dat je nu kon gaan genieten, maar dat heb je vlgs. mij al volop gedaan. Geniet dan nu van de vrijheid en al het goede dat je vast nog zult meemaken. Ben benieuwd naar de verhalen.. En dan, N.Y. Ik ben jaloers.
    Een hartstikke fijne en goede tijd gewenst. Liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorothee

Actief sinds 25 Feb. 2013
Verslag gelezen: 516
Totaal aantal bezoekers 10752

Voorgaande reizen:

11 April 2015 - 23 Juni 2015

Zuid-Oost Azië

17 Maart 2013 - 26 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: